Nov 25, 2007

My Children, You Are My Army

your children are not your children
they are sons and daughters of Life's longing for itself


Не помня къде бях намерила горния цитат от Халил Джубран като малка, но си го носех в едно тефтерче с мисълта, че ако някой ден имам свои деца, на стената ще има плакат с тези думи. Още тогава съм била наясно с необходимостта на човек да му се напомня това, което знае и вярва, защото иначе забравя, но не съм знаела за принципа "if you don't look, it's not there" (който за съжаление няма такова catchy съкращение като eicte).

Какво ще е отношението ти към децата зависи от това, какво ти е отношението към хората по принцип. Ако си смачкан мизантроп и циник, едва ли ще раздаваш слънчеви усмивки на децата си, но пък ти тогава трудно би намерил и партньор, с когото да си ги направиш, така че проблемът се решава по еволюционен път:Р Майтапа настрана, децата са просто хора, които присъстват осезаемо в живота ти - както родителите и роднините, най-близките ти приятели, любимите ти писатели и музиканти, хората, в които си бил влюбен, семейния партньор. Отношенията ти с тези групи хора до голяма степен наподобяват отношението ти към децата и това е свързано с последователността и интегритета на личността ти. Да, човек се променя в хода на живота и е различен, следователно различен тип родител на 20 и 30 години (или 60, виж Пол Макартни), но не ЧАК толкова различен. В смисъл, ако чакаш да ти дойде акълът в главата на 40 и тогава да станеш баща, имам лоша новина за теб.

Онзи ден, докато отивахме с Рада да вземем Миш от градина, си говорихме за положителните и отрицателните качества на членовете на нашето семейство. (За протокола, тя ми измисли само три положителни - че съм работлива, имам чувство за хумор и третото го забравих:D Затова пък отрицателни имах колкото искаш.) А едно от положителните качества на Рада е, че има много вярна преценка за хората. Ужасявам се от мисълта как ще гледа през тях, като порасне... Аз се опитах да й обясня, че положителните и отрицателните качества са свързани - например желанието да си изпълнителен и да правиш всичко, което госпожата ти каже, може да е както хубаво, така и лошо, в зависимост от контекста. А това, че мислиш много бързо и говориш още по-бързо в повечето случаи е отрицателно качество, но има ситуации в живота, когато проблемите трябва да се решат светкавично и тогава това качество е много полезно. Мисля, че не ме разбра, ама има време.

От откъслечни неща, които чета напоследък из нета, оставам с впечатление, че като цяло жените не искат да имат деца, защото са досадни, от тях погрозняваш, отнемат ти много време, искат грижи, затъпява се, уморително е. Вчера си говорих с френдка, която ми обясни как децата са огромна отговорност и по-добре да абортираш, отколкото да родиш и да си оставиш детето, което било непростимо. Хем това е човек, който е тотален морален релативист и смята, че няма неща като "трябва", че всичко е относително и изобщо смисълът на живота е да си гледаш кефа. Обаче да родиш дете и да го оставиш е нещо много лошо според нея. Явно всички си имаме sacred cows...

Може би неслучайно идеализираме родителството, преди да имаме деца. Най-общо идеализирането се изразява в "аз няма да правя Х като моите родители";) Моите деца са много различни от мен (освен на външен вид) и не ми е трудно да си припомням, че не са моя собственост. Прекарвам с тях повече време, отколкото средния родител, но въпреки това имам усещането, че ми се изплъзват, че прекараното с мен време не е качествено, че не им давам това, от което имат нужда (а кой решава от какво имат нужда? пак аз?), че искам да избягам от отговорностите и задълженията си. Но си припомням колко много исках Рада след двата неуспешни опита преди нея. Припомням си как Михаил можеше да го няма, ако бях си гледала кефа малко по-последователно. Припомням си и други неща, които няма да споделя. Затова не съжалявам, че ги има и знам, че всеки ден с тях е важен, дори никой от нас да не го усеща.

Довечера ще си направим пак заедно сладкиш, ще редим пъзел и ще се опитам да ги прегръщам по-често, защото Рада прочете това в блога на Зи.

No comments: