Feb 18, 2008

Bless the Child

you may call me the minus man

Все пак да кажа нещо за религиозното обучение в училище - нали съм християнка, макар и калпава (неохристиянка, по терминологията на Амбър), а имам и дете в училищна възраст - как може да нямам мнение по този животрептящ въпрос в нашата родина! Накратко - аз съм ЗА задължително обучение по религия в училище, по същия начин както съм за задължително обучение по философия, история, литература, музика и други крайно безполезни за либералната икономика на потребителското общество дисциплини. И ако ми кажете, че историята и литературата са полезни, защото с тях се кандидатства право, ще ви изгледам много презрително...

Когато бях на студентски обмен в Англия за един семестър, освен английска и американска литература си избрах "Обучение по религия" и "Социология на религията". По първия предмет учихме християнство, будизъм и ислям, а предния семестър бяха покрили юдаизма, хиндуизма и сикхизма, които аз също изучих, най-малкото защото християнство без юдаизъм и будизъм без хиндуизъм не върви. По втория предмет учихме Макс Вебер, какво друго:)

На колегите ми англичани беше по-лесно, защото бяха изучавали религиозно обучение в средното училище, а някои бяха държали и матура (A level exam). То не е по-различно от останалите предмети в училище, които уж ти дават прозорец към света, "то сляпото окато прави" и други общообразователни реторични похвати. Хвърлете едно око на този образователен портал, където религиозното обучение е между физиката и социологията. Ето такова обучение искам за децата ми - от пети клас. От първи до четвърти клас си имат други неща за изучаване, а и абстрактното им мислене още не е развито. Съвсем между другото, в училището в Горна Баня спорният предмет "Благонравие" вече е въведен. ^_^

Всъщност исках да линкна ето този прекрасен сайт с истории от шестте гореспоменати религии. След всяка история има допълнителна информация с въпроси. Той е част от проект за образование на Британската библиотека.

За образователната система в България, че е по-калпава и от моето християнство, ще продължа да рантвам в следващите десетилетия.

Еdit: Случайно ако сте пропуснали. В този флаш се задават въпроси за разбирането на свещените текстове на философ-атеист, религиозен водач, младеж, научен работник и образователен кадър - с картинки, с флаш, с интерактивно обучение. Не пропускайте:)

14 comments:

k.minov said...

religion sux. the sooner it's off the planet the better. nothing good came from it. And don't get me started on the Christ person. And his ambitious PR team. FFF :)

hazel said...

@ k.minov
Go back to your study of the Torah, please. :D Come back after my kids have studied Judaism;)

Anonymous said...

Потвърждавам, че и в някой американски държавни училища (както и светските частни) има предмет за религията. Нещо, което (както казах) аз съм се мъчила да уча сама, поради липсата на такова знание в българското училище. Но, както казваш, да беше само това. Почнти всички предмети в България се изучават доста повърхностно. Наскоро разбрах, че според някои хора (според както се преподавал и сега този предмет в гимназията) философията отричала религията.
Мисля, че православната църква има нужда от услугите на хора като теб да разработят една хубава, игрова програма по вероучение за малки деца. Страхувам се, че богословите от съответния факултет на СУ никак не са им от помощ в това.
Благонравие в НУКК? В кой клас? Кой го преподава? Какво се изучава?
Между другото, по мои спомени не сме ли израснали ние по социалистическо време с притчоподобни историйки учещи "бъди скромен", "помагай на другарчето си и на по-слабия", "работата краси човека" "трудностите каляват", етц.

hazel said...

@ razmisli
О, богословите ще се справят според мен, те изучават повече религии от кой да е друг висшист с педагогическа правоспособност в България - а в НБУ се учи сравнителна религия. Това ми напомня за една приятелка, която е биолог, но преподава Science в чуждоезиково училище.:)

Една от преподавателките ми в Англия беше богослов, но не беше специалист по религии - пфу, този предмет създава проблеми със самото си име! преди беше study of religions, сега е религиозно образование.

Детето на моята приятелка е в трети клас и да, учат "Благонравие".

Anonymous said...

В НБУ може да е така... и поздравления, но в СУ се изучава само православно богословие. От 70 все православно ориентирани дисциплини (програмата е online) имат само една мъничка "История на религиите". Да не говорим социология, педагогика или каквото и да било друго. Една моя позната, учила религия в САЩ, е ходила да ги посещава и ми се оплака преди време за състоянието на специалността, както и българските теолози по принцип.

Anonymous said...

Преди няколко дни отделих 3 часа да водя дебати на тема религиозно обучение в училище. Аз бях за, опонентът ми - против и в края на спора ме "обърна в своята вяра" с няколко разбиващи аргумента.
Имам желание, но не и време да изредя всички тях, просто съм съгласна с теб - по начина, по който аз си представям това религиозно обучение, определено съм за. Но разбира се, то няма да е такова. Както обучението по история не е каквото трябва да бъде, нито по химия, нито по литература, нито дори по физическо. Както навсякъде другаде, и тук проблемът не е в материята.
Българското образование е толкова скапано, че направо е съмнително повярваш, че може да е такова просто от некадърност, а не от целенасочен саботаж.

alvin said...

Какво точно обаче да се учи в тия часове по религия?
Дедо попетата искат това да е Вероучение, а аз си мисля, че Религия е малко по-различно. Като цели на обучението.

hazel said...

@ alvin
Аз не съм образователен експерт:)
Споделям само какво съм учила аз и какво се учи в Англия.
Това, което прави нашето образование до момента е да казва "религията е опиум за народа", аууу ама колко е зле сегашното поколение, дай да им вкараме малко страх Божи като им треснем още един предмет, щото по пет часа на ден им е малко на децата в началния курс.
Не се прави така.

С razmisli си говорим, че няма подготвени кадри за надконфесионално обучение по религия (ако не знаеш какво е конфесия, това е защото нямаш базисно религиозно обучение;) и православното вероучение се спряга именно защото богословите могат да преподават предимно това. Впрочем, когато бях 2 курс в университета и започнаха да приемат и жени в специалност "Богословие", се говореше, че ще са учителки по вероучение. Това беше преди 15 години, смятай за какво стратегическо мислене иде реч.

Иначе постът ми е tongue-in-cheek както обикновено.

firefox said...

за протокола, аз съм:
1) ПРОТИВ _задължителното_ обучение по религия във всички случаи

2) твърдо ПРОТИВ _конкретната програма_ и организация на обучението, според предложението, изложено тук: линк

и накрая:
3) принципно ЗА обучение по "Сравнителна религия"/Религиознание, "Сравнителна митология", Културология и т.н. като свободноизбираем предмет след 8 клас

hazel said...

@ ffox
Не забравяй акселерацията - децата в прогимназията са МНОГО напред. А според образователната система са още по-напред. Ето цитат от преговор по история и цивилизация - 5 клас.

През XVIII в. Османската империя навлиза в период на постоянна криза. Губи войни с Австрия и Русия. Мирните договори засилват нейната зависимост от европейските държави. Упадъкът на империята засилва стремежа на големите европейски държави да се сдобият с части от нейните владения. Централната власт отслабва, администрацията е безсилна да овладее беззаконието, анархията, подкупността. Раята е обложена с нови данъци и такси. Империята изостава в развитието си от Европа, а с това обрича на изоставане и подвластните народи, сред които са и българите.
През 1789 г. на власт идва султан Селим III, който се опитва да спре разрухата с реформи. Могъщи местни управници се опълчват срещу Високата порта. Из Румелия върлуват разбойнически банди, известни като кърджалии и даалии.


И е задължително!:)
Това кое да е задължително и кое не и на каква възраст е тема за друг дебат, съгласи се.

firefox said...

мисля, че няма какво да се съгласявам - ти сама сложи религиите до философията и етиката, а те не се учат в 5-и клас, учат се в 8+ :)

писах какво ми е мнението "за протокола" понеже останалото го обсъдихме на кю

а за кое трябва да е задължително, може и да е друг спор на едно по-обширно и конкретно ниво, но на едно по-принципно и просто, не вярвам някой да не се съгласи, че онова, което е въпрос на личен избор, не може да бъде задължителен материал (ДОРИ и само с познавателна цел)

Anonymous said...

Гимли, с риск да звучи като реклама на собствения ми блог (и моля hazel да го изтрие ако е така), но понеже ме интересуват аргументите на опонента ти, бих те помолила да свърнеш къмто моя блог и да ми кажеш дали са били подобни на това, което аз казвам относно дебата за религиопреподаването. Българското образование е погрешно. Не защото няма или има религия, а самата му философия, самата идея за него е грешна. На мен ми е най-мъчно за историята и литературата. Направо ме боли сърцето като гледам как (все още) се преподава по тези два предмета. Най-малкото от цитата на hazel.
Иначе, за протокола, мнението ми съвпада с мнението на firefox.

hazel said...

@ razmisli
Как ще те трия, аз щях да те линквам в самия пост, както и Марфа по темата, ама забравих:)
Не само Гимли, но и другите - вижте блога на razmisli:)

lady Marian said...

Изучаване на различни религии, как са възникнали, коя от коя произхожда и пр - твърдо ДА!(след 8 клас) Проповядване на конкретни религиозни учения - категорично НЕ!