Feb 26, 2008

Civil Disobedience

Днес станах в 6 часа, за да ида в КАТ - имам един акт от август, презаверен за декември. Бях там в 7:20 (отварят в 8), погледнах опашката от двеста души и се прибрах. Нe съм си намерила времето на улицата, нито на тротоара, за да си го губя там.

Брат ми беше разказал как висял там от 6 сутринта, за да плати два акта. Ако не си го платиш след датата на презаверяване и те спрат катаджии за проверка, предполагам ти пишат нов акт. Нека. Ще го платя, когато в столицата София на Република България, член на ЕС, въведат система, която по-малко наподобява линчуване и каторга.

Аз не съм престъпник, а само нарушител, но дори и заради това не заслужавам да чакам три часа на опашка, за да си платя акта. Преди година ми откраднаха личните документи и тогава пак висях там за нова книжка и талон, но нямаше нищо общо със сега. Ами ако ми ги бяха откраднали сега и за да изкарам дубликат, трябваше да се наредя на километричната опашка пред КАТ? Не трябва ли да се накаже крадеца, а не потърпевшия?

Не мога да повярвам, че хората безропотно чакат на тази опашка. Нямат ли си друга работа? Толкова ли много ни е смачкала администрацията, която се предполага да улеснява живота ни в общност?

Предлагам да се въведе наказание "тричасово чакане на опашка прав". По дяволите, затворниците в затвора сигурно повечето време СЕДЯТ! Предлагам също така отговорните лица за тази безумна система в КАТ да бъдат наредени на опашка. Три часа. Може и четири. На открито - в студ, дъжд и пек. Съжалявам, нямам грам милосърдие за "мениджъри" в държавна институция, на които им се плаща, за да организират този унизителен фарс.


11 comments:

k.minov said...

get 'em up against the wall!!!!!!

hazel said...

@ k.
in a line! for three hours!:)

Anonymous said...

200 души за актове минават за около 2 часа - обработват се около 100 човека на час. В салона има столове, достатъчни за всички. Взимат се номерца от машина, тъй че няма разправии за предреждане. Трикът е да се отиде преди 8 часа сутринта, понеже номерата за актове свършват бързо. Това е, защото хората се обработват по-бавно, отколкото прииждат. Към 11 часа вече няма номера до края на деня.
Но пък не виждам особен смисъл да се наредиш в 6 първи, за да чакаш пак общо 2 часа, колкото и ако отидеш в 8. Е, стига да има как да закъснееш за работа.

Не ме разбирай погрешно, и аз смятам, че организацията може да се подобри. И съм много "за" eating your own dog food, но не се надявам да го доживея.

"Не мога да повярвам, че хората безропотно чакат на тази опашка." - а пред кого да роптаем? Пред администрацията (общинска, държавна, на МВР), на която актове не се пишат и не й се налага да се реди на опашки?
"Нямат ли си друга работа?" - имаме си. Но колата ни е по-важна, например защото с нея си вършим работата.
"Толкова ли много ни е смачкала администрацията, която се предполага да улеснява живота ни в общност?" - да.

Иначе аз актове нямам. Ама нали висях там един предиобед, та имам наблюдения.

Боян

frostie said...

Точно това исках да кажа! Колко щеше да е хубаво, ако всички откажеха да си плащат, докато не се въведе ефективна система. Ето това вече щеше да е ефективен бойкот, за разлика от някои други, и щеше мигновено да привлече внимание, защото заплашва с намаляване на приходите от глоби. Гражданско неподчинение в пълната му сила!

hazel said...

@ Боян - системата ми е ясна, нали затова отидох в 7, за да имам шанс да си взема номерче. Три часа е минималното време, което се прекарва там, а аз дори съм прочела какви филми ти пускат, докато чакаш да ти излезе номера. С катастрофи, много възпитателно;)

Трикът е хората да се обработват по-бързо, отколкото прииждат.
Тва е всичко, което искам.
Както от мен искат да преведа 30 страници за три дена. Някой пита ли ме как го правя? Кой за каквото е учил?

И да, някои хора може би искат да свършат тази работа, преди да идат на работа? Не вярвам да си вземат почивен ден или болнични да се оправят с КАТ.

@ frostie
Всъщност тази система е измислена, за да се ПОВИШИ събираемостта на глобите, защото доколкото знам преди това си ги плащал в данъчното, като си плащаш данъците.
Прочетох в блога на дзвер, че глобата, ако ме спрат сега е 10 лв за липса на документи, без да се вземат точки. Ще рискувам.

Wynche said...

Един приятел прави така.
Отива в КАТ сутринта, но не се бута да е пръв за номерче. Всички, които се бутат да се докопат до машината, си взимат, после си взима той. Това значи че номерчето му ще излезе достатъчно късно през деня. На номер 600 спират машината, т.е. ако вземеш примерно 550, си идеално.
Идва си в офиса, бачка си, и отива отново в КАТ някъде следобеда - привечер. Тогава тъкмо му излиза редът.

Масов отказ от плащане на актовете не виждам как ще се получи: повечето хора си ползват колите за работа и не могат да си позволят да не шофират за неопределен период от време, само и само да изразят гражданска позиция. Има си приоритети, да осигуриш хляба е по-напред от да постигнеш по-добре работеща администрация.
Може би може да се получи нещо, ако се организира протест и се обяви от коя до коя дата... Де да знам. Ама тогава ако съм шефа на КАТ, ще направя отпор и ще изкарам на улиците всичко живо да глобява за неплатени актове. Поне да си компенсираме забавянето :)

Ето затова и процъфтява корупцията на ниско ниво...

hazel said...

@ W.
Както стана ясно, аз от декември шофирам нередовно, защото нямам желание и време да седя на тази опашка. И защото не карам всеки ден.

До КАТ има една голяма дупка, между другото. Дали там нямада се издигне модерен многофункционален център за обслужване на милионния автомобилен парк? С многобройни гишета, автоматизиран, където човек може да си свърши работата за... половин час? Е тогава ще ида и ще си платя актовете. :) И няма да се чувствам виновна, както досега се чувствах, защото смятам, че трябва да има реципрочност в отношенията личност-общество, която в този казус липсва.

Ъм, нещо не излиза аритметиката - според Боян се обработват 100 човека на час, което значи 800 номерца на ден. Да не би в КАТ да са въвели моя лелеян шестчасов работен ден?:)

Anonymous said...

Хайде сега, може да не са били 100, може да са били 90 души на час. Пет часа не са достатъчно време за постигане на точен извод ;)
Като сложиш две почивки по 15 минути и една обедна от половин час, и горе-долу 600 номера се събират.
Всъщност и в момента системата на КАТ е доста автоматизирана - но само вътрешно. Досегът с външния свят е пак през служителките по гишетата.
Колко по-лесно би било, ако знаеш колко трябва да платиш, превеждаш парите предварително и ако няма проблеми, 3 дни по-късно отиваш на опашката за получаване на документи. На тази опашка се редят само хора, чиито документи със сигурност са "освободени" за получаване, тъй че трябва просто да си ги получат - без въпроси, без загуба на време в търсене и проверки.
От друга страна, не би ли трябвало по този начин да работи получаването на шофьорски книжки? А там тълпата беше само наполовина по-малка.

Напъвам се да измисля един-едничък стимул някоя администрация да работи по-ефективно. Частната има такъв - клиентите. А държавната?

Боян

hazel said...

@ Боян
Ти стоя там 5 часа?! За бракуване?!
Шит, шит.
Ако приемем, че клиентът е мотивация на частните фирми да работят добре (което невинаги е факт, мен са ме обслужвали много гадно и частници), ние сме клиенти и на администрацията.
Плащам ли глоба? Плащам. Отива ли тя в бюджета на институцията? Отива. (Не знам де, ама така теоретично.)

Да, нямаше да е лошо примерно сумата по акта да излиза в сайт, при въвеждане на номера му. Колко му е, 400 000 лв и системата е готова;)

Anonymous said...

Объркал съм се, не повече от 3 часа е било - тръгнал съм си към 11 и 15.
А данъците и глобите отиват в бюджета на общината и на държавата и от там се преразпределят. Защо трябва служителите да се напъват да събират повече данъци или глоби, като от това заплатите им практически няма да се вдигнат, независимо от теоретичните сметки?
Същото важи и за онези частни фирми, където ни обслужват лошо - в тях със сигурност заплатата на служителя не зависи от това, дали клиентът е доволен.

hazel said...

В случая с КАТ клиентът НЕ е доволен, когато се събират повече глоби;)
И естествено възнаграждението на полицаите не бива да е зависимо от броя на глобите, боже опази!

Става дума не за мотивирането на служителите да обслужват по-бързо нещастните "клиенти", става дума, че СИСТЕМАТА е кретенска. А каква да е системата се определя на високо управленско ниво, да не казвам политическо. И когато системата е очевидно калпаво замислена, както и да се стараят хората да я прилагат, не става.

Затова който е взел решението глобите по актовете да се събират по този начин - на ниво зам. министър предполагам - да се накаже с тричасово седене прав. После да се уволни и на негово място да се назначи друг и да измисли по-добра система. После да я приложи.

Тогава ще си платя глобата, която дори не знам колко е.