Apr 22, 2008

Uncool the Car

Don't stop me now
I'm having such a good time
I'm having a ball

Взех книжка на 19 години, от втория път, първия път ме скъсаха на полигон. (Това е едно място с колчета, където се тренираш да правиш маневри и да паркираш, а премахването му от изпита по шофиране е една от големите грешки на демокрацията.) Аз иначе си правех целия комплекс от упражнения, но пусти нерви, ударих още първото колче, защото ръцете ми трепереха. И до ден днешен понякога трябва да опитам втори път, за да направя страничния гараж.

Няколко пъти вземах москвича на баща ми без разрешение, но всъщност се научих да карам преди близо 4 години, когато си купих собствена кола. Карам нелошо за жена и се старая да внимавам. Изкарах опреснителен курс в София и запомних следния лаф от инструктора:

"Внимавай с пешеходците, защото са мекички."

Не само пешеходците, всички сме мекички. Изключително лесно се трошим, но в замяна на това караме бързо и безотговорно. Смятаме колата за продължение на дома си, за безопасно уютно местенце, осигуряващо ни личен комфорт и, забележете, свобода от чакането на спирки и блъскането в градския и междуградския транспорт. Колата символизира свободата, полета на духа, дори екстремните преживявания. Колата обаче, скъпи приятели и съседи, служи да стигнеш от точка А до точка Б, по възможност жив. (Също така за да осигурява растеж на световната икономика, но ако следите последните икономически новини, може би ще забележите, че растежът на световната икономика се забавя.) Колата осигурява скорост и удобство, това е безспорно, но далеч не само това - тя е символ на статус и удоволствие. Защо на изложенията за коли до всеки автомобил стои секси жена? Ако мъжът има хубава кола, може да си позволи и хубава жена. Ако кара добре, вероятно ще е добър и в леглото. Тази реклама на BMW. Ами тази на Мерцедес? А тази на Алфа Ромео?!

Колата е смъртоносно оръжие, романтизирано до степен на маниакалност. Шофирането е екстремно занимание, от което масово се черпи адреналин, за сметка на умрели и тежко ранени хора. Знам какво говоря - аз също съм гледала безброй road movies, високата скорост ме радва и определено бих карала кола за 30 000 лв. Един път си говорих с приятелка за опасното шофиране (тя кара японска кола) и тя заяви, че познавала колата си. Аз избухнах, че човек трябва да познава главата си. Трябва да знаеш какво те влече и да го контролираш - ако имаш склонност към адреналина, за бога, иди да скочиш с бънджи от Витиня, вместо да караш по магистралата с 200. Разнообразявай скучния си живот по други начини, вместо да изпреварваш безразсъдно. И по дяволите, вземи такси, ако пиеш алкохол...

Поводът за този пост, освен скорошната катастрофа край Пловдив, е новината за катастрофа в Испания на автобус с финландски туристи. Загиват 9, от които едно дете, останалите са ранени. Причината за катастрофата е джип с пиян шофьор.

According to eye-witnesses, the cause of the accident was a rash overtaking manoeuvre by the driver of a 4x4 vehicle, who attempted to pass the coach on the right-hand side, and caused it to swerve off the carriageway and flip over. Both vehicles were travelling at relatively high speed at the time on the motorway, in heavy rain and high winds.
The road surface was said to be slick.
The driver of the other vehicle was not injured, but was breathalysed at the scene and found to have twice the Spanish limit for alcohol in his bloodstream. He has been arrested, and could face multiple manslaughter charges.


Ето тук един пич твърди, че рекламите на коли трябва да се забранят по същия начин, както са забранени (легалните преди) реклами на оръжие и цигари. Не мога да опиша колко съм съгласна с него.

8 comments:

firefox said...

айде пак с голямата баданарка - да се забранят ВСИЧКИ реклами на коли! :)

не всички коли са спортни, и не всички реклами представят "адреналиновия" им аспект.

поне половината от рекламите се фокусират върху сигурността и комфорта, или високата производителност (нисък разход на гориво).

както в рекламите на цигари е забранено да се показва самата консумация на цигарите, за да не се идеализира, напълно възможно е да се създаде регулация, забраняваща само показването на безразсъдно, рисково или просто бързо каране, което има връзка със съответния тип пагубно отношение на пътя.

:)

hazel said...

рекламите на коли трябва да се забранят по същия начин, както са забранени (преди легалните) реклами на оръжие и цигари

къде тук видя думата "всички"?;) та аз съм съгласна с теб, не ми скачай така.

гледала съм и реклами на сигурността на колите, разбира се. линкнати обаче са реклами на колата, които ги представят като "cool" и секси. естествено, че няма да си рекламират колите обляни в кръв и черва, нали?

преди време имаше някаква кампания да се слагат смачкани коли на пътя, но много бързо замря.

Anonymous said...

Принципно има някакъв кодекс на рекламодателите на коли да не показват реклами, които наблягат на скоростта и тръпката. Само не помня къде беше това - май в Германия и май само за телевизионните реклами. Защото съм сигурен, че съм виждал печатни реклами в Wired, където, макар и неявно, се наблягаше върху бързината на колата.
Иначе ако ми покажеш данни, че премахването на рекламите на цигари по телевизията е довело до спад на потреблението им - или че същия ефект е имало добавянето към рекламите на алкохоло на съобщението "консумирайте алкохол отговорно" у нас, на румънски "алкохолът води до тежки здравословни проблеми" или нещо такова, - бих могъл да се съглася с идеята да се регулират и тези реклами. Дотогава съм крайно скептичен.
И само за сведение - с кола за 30000 лева не можеш да направиш почти нищо, освен да се утрепеш (и още няколко души освен себе си). Subaru Impreza 2.5 WRX 5MT започва от 73 512 лв (ценова листа от 2007 г.) Mitsubishi Lancer Evo 9 - от 87 221 лв. Дори Renault Clio Sport започва от 42300 лв.

Боян

hazel said...

@ Боян

Хаха, ти си маниак:) Не очаквах чак справки за марки.

30-те хиляди просто изникнаха в някакъв разговор, защото са точно 10 пъти повече, отколкото струваше моето Пежо (3500 тогава). Винаги съм искала нова кола, която да карам бързо (по як път), а уж гледам да не гледам реклами:РРР Някъде четох, че в България хората си купуват скъпи коли, защото са бедни. Бих добавила и "защото са си спрели парното". Хубавата кола е хубаво нещо, никой не спори, стига да можеш да си го позволиш. Но човек може да се претрепе и с москвич и това ти го казвам от личен опит.

Обаче... Сложи си ръката на сърцето и кажи, не те ли кефи рекламата с Катрин-Зита Джоунс?:) Има и една с една от мадамите от "Сексът и градът", тя е още по-брутална:)

Anonymous said...

Заради теб изгледах една реклама!
Иначе да, кефи ме - но не като реклама на кола, а като виц. Колкото и да обичам да гледам забавни реклами, не съм сигурен, че е доказано, че забавните реклами продават повече от дебилните (като типичните реклами за прах за пране примерно).
Ако някой има други сведения, нека каже, аз просто не знам.
А ако се вгледаме във въпросната реклама, това BMW се кара с ниска скорост, т. е. формално се спазва изискването да не се показват високи скорости. Но все пак успяват да внушат усещането за динамика, маневреност, послушание. Тъй че голямо "браво" за изпълнението.

Боян

hazel said...

@ Боян
Адски е добра рекламата на БМВ:)
Втората реклама най-вече "рекламира" рисково поведение (на пътя и в леглото). "Not in this weather".

Anonymous said...

Рекламата на Алфата е пълна мизерия. Как пък няма да оставя на жена да ми обяснява каква кола да карам. Деба и жабарите :)

Мерцедесът също не ме накефи много. Много на Щирлиц ми мязаше. Освен това, дразни строго пуританския морал, който изповядвам :D

Баварката ставаше, прави пича пилежи, кротко, лежерно, а от горе въргат ли фъргат. Накрая се жени. Прелест :)

А

hazel said...

@ A.

За Алфата.
Не забравяй, че и жените-шофьори са таргет.;) Пък дори и да им ги купуват мъжете или бащите.
My shoes, please:)

Иначе самата кола не ме кефи никак.