Apr 18, 2008

The Sum of No Reason

Преди да замина за Италия получих по пощата писмо от НАП. От кореспонденцията с държавната и общинска администрация се разтрепервам и ми се припушва. Искаха да платя сто и кусур лева данък общ доход до една седмица и писмото беше подписано от съдебен изпълнител.

Обадих се на предоставения телефон и казах, че пътувам и не мога до една седмица, но ще мина при първа възможност. Тази възможност се оказа днес и с бодра крачка се отправих към НАП, твърдо убедена в собствената си правота - а именно, че не дължа тези пари. Това, че съм си попълнила данъчната декларация на крак, докато бях с детето в болница миналата година по това време, не значи, че не съм била изрядна.

Кратка справка с вездесъщата компютърна система показа, че наистина не дължа тези пари - излезе ми облагаемата сума и данъчното облекчение за деца. Ревизорът ме прати първо в счетоводството, където не ми обърнаха внимание известно време, после ме провериха в друга система, казаха ми да, дължите тези пари, идете пуснете молба свободен текст за преразглеждане на данъчната декларация. Отделно дължа приблизително същата сума на НЗОК, но, както казва сержант Гонзалес от любимия филм за Зоро: "Това са други данъци!":)

Застанах пред трета врата за деня, откъдето се надявах да мога да си взема и данъчна декларация за тази година. Подадох си молбата свободен текст, като се помъчих да не бъда саркастична в използването на административния стил. Приеха ми я срещу лична карта и специално провериха дали съм си записала и телефона. Записала го бях и попитах до колко дена да очаквам обаждане. Тя ме изгледа и каза: "Никой няма да ви се обади, вие трябва да се обадите!". Няма никакво значение, че грешката не е моя. Добре, че съм гледала "Бразилия" и не се впечатлих, ами поисках бланка на данъчна декларация за доходи от чужбина. А-а, от тези нямаме. Wtf! За пръв път тази година вместо приложение към всяка данъчна декларация, има отделен формуляр за доходи от чужбина и него да го няма в данъчното. Казаха ми да си изтегля от интернет. Слушам, ваше благородие. Нищо, че се разкарах на крака до вас, защото ми е по-удобно да ми дадете бланка, вместо да я разпечатвам срещу заплащане - аз самата нямам принтер. Ще поема дълбоко въздух и ще се извися над тези неща.

След това се наредих на опашка на касата да платя данък сгради, смет и кола. Плаща се и по банков път и по интернет, но не знам друг начин да откриеш колко ти е данъкът за кола, освен на каса, да не говорим, че на мен ми пристига съобщение само за половината сума за апартамента (мда, семейната собственост...), а аз искам да платя цялата. След по-малко от половин час вече бях готова да побегна от НАП. ДРУГ път ще подавам уведомления за здравно осигуряване, а сега бързо за малко шопинг терапия. Накупих си хубави неща от Refan, които са българският вариант на Lush и пазарувам от тях при всяка възможност.

И накрая, малко инфо за тазгодишния патентен данък. Прочетох го, докато чаках на половинчасовата опашка.

Компаньонки и компаньони - 6440 лв.
Гадатели, екстрасенси, биотерапевти - 5600 лв.
Брокери на недвижими имоти - 3500 лв.
Видеокасети под наем - 3250 лв.
Масажисти, масажистки - 1680 лв.
Фотографи (а фотографки?) - пак около хиляда.

First things first. :D

Ама че с глупости се занимавам, вместо да постна Friday video...

2 comments:

Anonymous said...

М-да, явно пак ще давам на една съседка, която работи в НАП, да плаща данъците. Мислех тази година да й спестя тази задача, ама не ми се чака по опашки.
Поне засега няма да плащам данък за колата. Но от друга страна, в един момент ще трябва да я прехвърля на свое име, тъй че и тази участ няма да ме подмине.
Иначе не се учудвам от отношението на служителите. Не смятам, че е нормално, но не ме учудва. Най-вероятно една голяма част от тях си изкарват върху клиентите лошото отношение към самите тях, като показват кой всъщност командва. Ама няма смисъл да си говорим до болка познати неща.

Боян

hazel said...

@ Боян

Всъщност ако си знаеш сумата, която трябва да платиш, не чакаш на никакви опашки. Плаща се по банков път и чрез epay.