През юни 1997 г. абсолвентката с най-висок успех от випуска на специалност "Английска филология" си взе дипломата, изслуша речите в Аулата на СУ и отиде да подаде документи за учител в 1 АЕГ в София.
Проведох кратка пиар акция в кабинета на директорката, която каза, че да, имат място и най-вероятно ще ме назначат. Моя приятелка, която беше навътре в нещата, ми предложи да се "обади за мен" на директорката, но аз бях глупав идеалист и казах, че те и без това ще ме вземат. Е, не ме взеха, Първа английска загуби ценен кадър, а после животът ми се стече различно. Aко ме бяха взели, щях да работя за много малко пари, щях да съм учителка-звяр и, предполагам, работата ми като преводач щеше да е само за допълнителни доходи. Вероятно в един момент щях да кандидатствам все пак за асистент в катедрата (те не получават много повече от учителите, да знаете).
Предната година бях на наблюдение в същата гимназия и се потресох, че още учат по същите учебници, както и аз навремето. (След това въведоха нов и още се ползва, май.) Имах 3 години стаж като преподавател предимно на тийнове, с които имах необяснимо разбирателство, учех ги на доста добър английски, а освен това умеех да ги мотивирам и заинтересувам с учебния материал. През цялото си следване следях новостите в бранша, четях статии, посещавах семинари, честичко ходех на гости в бургаската гимназия и наистина виждах себе си като бъдещ учител. На практическия държавен учителката по английски ми каза, че преподавам по-добре от нея. Умря циганката, дето ме хвалеше...:)
Една от най-страхотните жени, които познавам, е учителка. Като бях малка, исках да съм като нея;) Посветила е много време на квалификацията си, дава всичко от себе си на работата, даже малко повече, отколкото е поносимо за моя вкус, и да, издържа се от частни уроци. Сиренето е с пари, а и уроците са подготовка за кандидатстуденти и за външни изпити за ниво на владеене на езика (TOEFL, Cambridge, IELTS). Подготовката за изпити НЕ е част от рутинното обучение по езика, а е отделна услуга и би трябвало да се плаща отделно. Освен това, учителите не дават уроци на свои ученици, а си ги "обменят" с други колеги. Да, най-добрите са най-скъпи. Има го и моментът с пиара, но все пак, когато готвиш за изпити, има критерий за успеваемостта ти. Разбирам, предпочитаме на аванта, но за това също критериите са високи. И двамата с екс-а навремето станахме студенти без частни уроци, той - медицина, аз - в топ 5 от приетите филология. Възнамерявам и децата ми да влязат, където ще влизат, без уроци. Ако пък не влязат - не е болка за умиране:) Последната година в гимназията, когато съучениците ми си скъсваха задника да учат (едно време в СУ с две петици не те приемаха), аз ходех на парашутизъм и им разправях, че и без висше ще съм по-умна от тях;) Шегувам се, знам, че малко неща са останали същите и че едно от перата, за които трябва да спестявам, е подготовката на Рада за кандидатстване в СМГ от 5 клас.
И накрая на този ферман да кажа трите неща, които всъщност исках да кажа: 1. Дори да увеличат заплатите на учителите двойно, те и тогава няма да особено богати, а ще вземат колкото един монтьор. Но поне така има шанс да се задържат в училищата последните бели лястовици, които обичат да преподават. Иначе, на когото не му се работи, пак ще се скатава. Хора сме. 2. Стачката НЕ се вписва в парадигмата на пазарната икономика, както много правилно се отбелязва тук. Стачката се вписва в ДРУГА парадигма, тази на труда и капитала, където работникът притиска работодателя с недипломатически средства. 3. Миналата седмица като вземах Рада, мярнах едни учителки с толкова тъпи физиономии и начин на изразяване, че ме побиха тръпки при мисълта, че ще са в една стая с Михаил. Но да, и те трябва да получат увеличение на заплатата, пък каквото сабя покаже.
7 comments:
"...едно от перата, за които трябва да спестявам, е подготовката на Рада за кандидатстване в СМГ от 5 клас" - би ли обяснила по-подробно, че нещо силно ме смущава това изказване. В какво се изразява кандидатстването, че трябва да се спестява за подготовката за него? Или става дума за "дарения"? Ако е така, каква е системата? И всъщност защо изобщо СМГ?
Боян
Ми, СМГ е хубаво училище, стига се с един автобус от нас. Учиш математика, а тя е основата на всички науки;) Ако в 7 клас ти щукне да кандидатстваш някъде другаде, имаш солидна база. Момичетата докъм 14 са по-добри от момчетата по математика, (чела съм изследване), след тва ги удря хормонът и край. Та да използваме момента преди хормона;)
Вече като се шегувам, ще си казвам:Р
Оказвам се амбициозен родител, който се надява, че интелект
се наследява, амбиция се възпитава, а комбинацията от двете компенсира липсата на пари.
http://marsian.wordpress.com/2007/06/22/%D0%9F%D1%80%D0%B8%D0%BA%D0%B0%D0%B7%D0%BA%D0%B0-%D0%B7%D0%B0-%D0%BC%D0%B0%D0%BB%D0%BA%D0%B8%D1%82%D0%B5-%D0%BC%D0%B0%D1%82%D0%B5%D0%BC%D0%B0%D1%82%D0%B8%D1%87%D0%B5%D1%82%D0%B0/
много яко!
ОМГ приемат и от трети клас!
http://www.magnet-edu.com/index.php?page=3
Мисля, че това ще го прескочим. Обърнете внимание за задачите, май трябва да ги копирам в друг пост.
Марсианската хроника наистина е много яка. Не предполагах, че кандидатстването е такова безумие.
И докато по-горе употребявам "безумие" в преносен смисъл, задачите за след 3. клас са безумие в пряк смисъл. Който успее да ми реши коректно задачата за соковете, ще го черпя 15+10 малки сока по избор (може и от ферментирало грозде, сливи, ечемик).
А третата задача не виждам прост начин да се реши със знанията от трети клас. Или правиш система от две уравнения с две неизвестни (не е материал за трети клас), или почваш да налучкваш за кои положителни числа е изпълнено 2a+b=23 и после за всяка такава двойка от общо 11-те проверяваш дали пък a+b=18. Тоест пак решаваш системата, но по трудния начин.
Макар че за задачите може да е виновен някой от учебния център. В опита си да разбера кой преподава там стигнах до галериите със снимки. Никога нямаше да се сетя накъде сочат.
И все пак - наистина ли трябва да се ходи на курсове/учители? Все пак това е математика, т. е. знанията се оценяват обективно. Не може ли просто да изрешавате няколко сборника?
А темата за учителите хич не ми се зачеква. Само ще кажа, че според мен в обикновените училища не са останали учители, които обичат да преподават. Не че имам пряк поглед, все пак минаха доста години, откакто съм завършил. Просто имам такова усещане. Ще е хубаво, ако някой ме опровергае, но се съмнявам.
Боян
@ Боян
Има такива учители. На Рада учителката, скоро научих, че в нашия клас са записани доста деца заради нея. Но там мисля, че споделих догадката за богатия мъж, чието щедро спонсорство й дава възможност да работи това, което й е приятно. *sigh* Направо се изкушавам да оставя Миш да тръгне в 1 клас на 7 1/2, за да учи при нея.
А иначе за задачите... без коментар. Изобщо няма да се учудя ако в 3 клас решават системи уравнения.
Бтв, частните училища не са решение. Познавам преподаватели в такива, които, смачкани и унижавани от децата на богаташите, не смеят да напишат двойка на тъпунгерите насреща. We live in interesting times...
Да, частните не са решение (освен ако не е като това, в което преподавах) и за учителите, затова не си подавам документите там. Обичам си работата и затова сега направих хитра схема да работя предимно като преводач, не зад бюро, за да мога да имам уроци и евентуално да ида да преподавам някъде (кандидатствам магистратура педагогика, та да имам и тапия), където ми е кеф, само заради преподаването и децата.
В тоя ред на мисли, ако решиш малките да учиш на френски и науки за природата, свиркай. В английския няма да се меся ;)
Така, нивото на преподаване на математика в малките класове на СМГ е доста по-високо от стандартните учебни програми. За да влезеш там след 7-ми клас, ти стига да изкараш добра оценка на общите гимназиални изпити, за които ти стига да владее много добре училищният материал. Но за да влезеш в по-малките класове, е необходимо да ходиш на курс, защото дадените задачи изискват нестандартно мислене и познаване на материал различен от училищният и този, който има в обикновенните сборници. Задачите там не се решават по обикновенни формули, а изискват друг вид мислене. Заради това не можеш да влезеш без курсове. А и курсовете не са гаранция, че ще влезеш ;-)
@ lady
На повечето ми познати децата са записани в училища, където за _първи_ клас се кандидатства с изпит. Аз на моето това реших да му го спестя и затова учи в кварталното училище и както става ясно, изкара страшен късмет с учителка. За трудния период 5-7 клас ми се иска да е другаде, но пък това си зависи и от нея, аз съм длъжна да имам парите за курса (120 лв за 30 часа, проверих на сайта на СМГ), а оттам наистина каквото сабя покаже. И другото, което съм длъжна, е да си възпитам детето така, че да поема отговорността за поетия избор, вместо да го правя вместо него. Имам още 3 години:)
Post a Comment