Mar 12, 2006

Eternity Follows Me Everywhere

"Всяко добро даяние и всеки съвършен дар иде отгоре, слизайки от Отца на светлините, у Когото няма изменение, нито сянка от промяна."
Послание на ап. Йаков, 1:17

Изкуството е излишно по същия начин, както е излишно и човечеството.
Икю

Frost, Wynche, Firefox, Kant по темата


В дискусията се съсредоточихме върху аспекта на възприемане на изкуството, или, ако заимствам метафората на Wynche, на хранещия се, а не на готвача. По подразбиране става дума за класния готвач, който приготвя "гурме" кухня и за ценителите-консуматори, които се наслаждаваме на крайния продукт. Основна предпоставка беше необходимостта от разпознаване и положителна реакция на тази храна, в които се използват не само вкусовите рецептори, а и добре култивирания опит, съчетан с извънсетивно познание за начините за приготвяне на блюдото, мястото на това блюдо в културната история на кулинарството и правилните съставки (ех, тук се сетих за баницата Сюзерена и билката "галистомахче").

С пълно съзнание за условността на тази метафора приемам, че изкуството е "храна за душата", да ме прощават тези, които не вярват в съществуването й.
Кратка дефиниция на душа:

The animating and vital principle in humans, credited with the faculties of thought, action, and emotion and often conceived as an immaterial entity.

В тази дефиниция ми харесва едно, че е приложима както за душата в християнството, така и за примерно атмана (постоянното непроменимо "аз") в източните религии, и друго, че е над-емоционална и над-рационална, което дава възможност да избягаме от класификацията на възприемането на изкуството като "емоционално" или "рационално". Ще я разгледам като трикомпонентна цялост като всеки от компонентите играе роля във възприемането на произведението на изкуството.

1. Вечност.
2. Познание.
3. Наслада.

В Еклесиаст се казва "Положил е вечността в техните сърца". Човекът не може да приеме кратковременността на живота и съответно търси "вечни" стойности и произведения с дълготрайна ценност. Съзнанието си представя вечността като “много дълго време”, понеже не може да си представи нещо извън равнината на време-пространството. Когато говорим за “добро” изкуство, един от аргументите в негова полза е дълготрайността на въздействието му. Една гениална скулптура, картина, стихотворение или симфония оцелява след теста на времето и това е един от критериите за “обективно” качество на продукта.

Другото, което свързваме с “вечност”, е истинността, или правилното отразяване нещо същестуващо само по себе си без изкривяването на субективизма. Когато се стремим да покажем, че нещо е добро, ние твърдим, че то е добро “само по себе си”, а не защото случайно харесваме тази или онази подправка или съставка. Участниците в една от сбирките може би ще си спомнят как се поклонихме пред субективизма, възкликвайки “щом аз го слушам, значи е яко”;). Но всъщност искаме нещо “надличностно”, нещо наистина вярно. И тук идва малко отклонение за “споделеното харесване”. Когато други хора откриват ценността на нещо любимо, нашето "аз" откликва неудържимо радостно: “Какво? Нима и ти? Аз мислех, че съм единственият!” (К.С.Луис). Другите фенове на примерно Толкин, Аморфис и китайската храна в известен смисъл потвърждават (verify) нашата реакция. Групите по интереси са неизбежен и естествен фактор в търсенето на “the ultimate”. “Елате повече” като че ли отговаря на потребността да излезем извън себе-то в търсенето на обективност.


Познанието на произведенията на изкуството е компонентът, който най-лесно може да се квантифицира. Ние натрупваме знания за обектите и, разбира се, те променят нашето възприятие. Тук слагам рационалния елемент, който “дешифрира смисъла”, или Р2.1 от класификацията на
Ffox. Анализът е необходим подход към всеки обект, включително произведение на изкуството, и не бива да се омаловажава. Натрупването на познания за света е неоспорима характеристика на човешкото същество и съществено пособие за формирането и изразяването на оценка. Още повече, с увеличаването на познанието в дадена област човек увеличава компетентността си не само на възприемател, но и на творец. Четейки рецепти за коктейли, примерно, аз ставам не само по-добър пияч на коктейли;) но и евентуално барман. Тук обаче има една уловка. В разговор с един художник за картинките на компютъра му, той каза, че е гледал толкова много картини, че вече не може да “хареса” нищо. Оценява майсторството на изпълнението, анализира картината и дотук. С други думи, стигнал е до степен на насищане на възприятието, когато реакция Р1 вече няма. Няма го “отзвука в душата”, за който говори Фрост. Напълно е възможно това да е само етап от еволюцията на общуването с изкуството, след който да настъпи синтез между спонтанната положителна емоция от срещата с нещо красиво и реакцията на “spotless mind”.

Последният компонент е така наречената наслада. Всъщност според упанишадите, “ананда” (bliss) е чистата радост, която постигаш от сливането на “сат” (eternity) и “чит” (knowledge). Аз бих я нарекла жаждата на душата за благия Бог, мъчително неудовлетворена през огромната част от времето. Както физически страдаме от глад (явно) и от ядене на Макдоналдс (не толкова явно:Р), така душата страда от липсата на добро, истинно и красиво. Стремежът към наслада се удовлетворява от изкуството и от религията, които впрочем се съгласихме, че са свързани, поне за примитивните умове;), рисуващи сакрални изображения по стените на пещерата и рецитиращи саги. За лишеното от религиозност съзнание изкуството остава единственият източник на този тип наслада. То е онзи досег с “отвъдното”, което задоволява неизказаната и трудно дефинируема потребност на всеки човек. Общуването с прекрасното ни прави “човеци” и ни дава един от смислите на това да живеем.

Моето схващане е, че всеки може да твори – едно от значенията на “образа и подобието” на Бога. Ние създаваме, защото сме създадени. Всеки от нас е разказ и има какво да допринесе в сагата на човечеството. Тънката червена нишка, свързваща всичко, което намираме за красиво, ни определя като личности, а ние сме личности, защото Творецът ни е личност, най-общо казано. Умът, емоциите и волята на индивида притежават уникалност, която ни прави суб-творци, по думите на Толкин. Коулридж пише за поета, но откъсът от Кублай Хан може да се приложи за всеки човек:

And all who heard should see them there,
And all should cry, Beware ! Beware !
His flashing eyes, his floating hair !
Weave a circle round him thrice,
And close your eyes with holy dread,
For he on honey-dew hath fed,
And drunk the milk of Paradise.

С тази метафора за ядене и пиене, мисля, че кръгът се затвори:)

4 comments:

Anonymous said...

Дълбоко съм несъгласна по няколко пункта, но ще ми трябва време да си формулирам възраженията!

И още: няма такова нещо като spotless mind. Мисля че имаме проблем с дефинициите тук. И изобщо искам да разбера малко по-конкретно какво е това Р1, за което пледирате че се губело от Р2.
Можем ли да кажем, че двете основни тези, които сблъскваме, са:
а) Р2 обогатява и развива Р1;
б) Р2 замърсява и унищожава Р1?

Anonymous said...

Мхм, мхм.

Това, което следва, не е точно коментар, по-скоро е поредната гледна точка по въпроса за изкуството. Дори не съм сигурен, че е моята... ако изобщо си имам някаква.
Но докато четох това се замислих за личния ми досег с изкуството.
И може би най-вече за Многоръкият бог на Далайна.

Впрочем, ако не си чела книгата, най-непременно го направи.

Мдам, за изкуството...

Р1 и Р2 значи. Далеч съм от мислата да споря с фокса, мнали, но моят персонален досег със стремежа на хората да докоснат вечността ме е оставил с по-различно впечатление за това как посланието се втъкава в едно произведение. Онези Р-ове по-скоро мога да ги свържа с... хм, продукти. Отивам в супермаркета и виждам новото творение на Милки Уей, с някакво подиме Морнинг, което представлява бисквита с бял шоколад, ягоди и някакъв йогърт в пост-плазмено състояние. Да живеят хранителните метафори бтв.
Та казвам си аз - я, готина опаковка, има на нея някакво такова хипотетично мляко от онези, които винаги са ме впечатлявали, освен тва някаква хиперболична ягода ми се мярка пред очите... отгоре на всичкото на вятъра весело се веят зрели стръкчета зърнена култура, които придаваят някаква... ми де да знам, аура на Полезност ор самтинг. Тва беше Р1.
Вземам го в ръка, чета колко тежи, какво съдържа (ок де, не го правя, но можех, нали?), колко калории ще трябва да горя после и колко ще ми струва. Това би следвало да пасва на Р2.

И ето тук започва Р3 - afterburn.
Какво съдържа тя зависи - в случая - от химията на тялото и структурата на спомените. Ако като мъничък бях бил пребиван с петнайскилограмови кофи ягоди, надали щеше да ми хареса толкова. Ако религията ми забраняваше да ям бисквити, щях да се погнуся. Ако няколко жлези са се прецакали при злощастни обстоятелства, може чисто и просто да повърна заради огромното количество сладкавост.
Ок, ок, примера издиша. Но в него имаше известна очевидност, която ми допадаше, въпреки фактологическата си неточност.
Да вземем тогава една картина. На която виждаме бааааси красивото небе. Заради Р1 се впечатляваме от нея и си изпускаме сникерса (не е истина какви сме прасетата, да се тъпчем с джънк фууд на изложба е гавра), заради Р2 се комплексираме как никога не бихме намерили ТЕЗИ цветове, а те са точно това, от което има нужда twin-star sunrise-а, който е нарисуван над този свят с нечовешка рефракция. Примерно. Тодук минахме през стандартните Р1 и Р2.
Но ако яко ни се прииска да пътуваме из вселената и да търсим истинска подобна бюти, ако ни тресне по главите толкова много, че лееко да променим ценностната си система и да си сложим уолпейпър с подобна тематика, ето тогава добрите стари Разглеждане (Р1) и Разбиране (Р2) някакси не стигат. Разтърсване, тяхната по-млада сестра, не се нуждае нито от задълбочено познаване на материята, нито на силно моментно впечатление или симпатия към изразните средства. Има неща, които ти напомнят за себе си дни и седмици след като си ги видял, сякаш в теб е попаднал вирусът на Р3 и му трябва време да порастне. Впрочем да, НЕКА е вирус - информационен вирус, който се разпрострянява по art-куствен път от творец на разглеждачи и разглеждачи и разглеждачи...
Ето тук идва твоето Eternity, без което изкуството е просто занаятчийство, колкото и майсторски да са нарисувани крилцата на насекомите. Срещал съм песни, книги и филми, които просто пращят от Р3, и най-якото е, че повечето от тях не са просто субективно добри, повечето са се оказвали подобаващо оценени от когото си струва.
А някои дори може да не ти харесват субективно погледнато, но Р3 да се случи въпреки всичко, което е много странно. Въпреки, че като уонаби писател упорито се подсмихвах на стила на Лондон, нещо от Мартин Идън остана в мен. И при все че нито Р1, нито Р2 минаха 3ката по десетобалната система, след книгата няколко часа само седях и зяпах небето. А какво остава за онези творения, в които и трите Р-а са силно изразени. Като например, дам, Многоръкия. Която е и точно по темата.

Само че в нея има още нещо, което ми се искаше да спомена. Трудно е да се опише от раз и поне за мен е невъзможно да се опише по-добре, отколкото вече е направено в книгата. Все пак ще опитам да предам основната идея...

"Ние сме творците. (бел. икел - демек ТЕ. Не те от книгата, а те творците изобщо. Не сме го искали. Нямаше да го изберем тогава, или поне ако го бяхме избрали сами, щяхме да си мислим от време на време, че сме баси тъпаците. Е, може би не твърде често. Но ние сме творците и няма значение какво мислим за това. Ние творим. Ние имаме огъня... и само него. Ние му дадохме всичко и той ни даде възможността да продължим да му даваме всичко. А той го превръща в още огън.
И един ден огънят ще изгасне и ние ще сме свободни.
Дано умрем преди него"

Или преведено от икелски -
Творците, способни да втъкат Р3 в обектите на своят... огън... те са просто Творците. Много от тях са научили основите на жанра изкуство, в който се подвизават, защото нещо вътре в тях е чегъртало в главите им с ноктите си, пищейки тихичко. Много от тях са станали творци, защото Вирусът е искал да се размножи. Мхм, обичам да се връщам към вече използвани метафори.
А вирусът наистина прилича на огън. Или поне предизвиква възпаление на мозъка. И на душата.

Не, Р1 и Р2 не са достатъчни за описване на пасажи, от които после ти се вие свят три дни. Грапавата повърхност на статуята не може да те лиши от слух, обоняние и усещане за равновесие ей така. Осъзнаването колко Майсторски са движенията на четката не може да те накара да ЧУЕШ шибаните писъци.
Още древните гърци са знаели какво може да постигне една добра трагедия. Със смехотворни диалози и сценична мисъл като на... ами, като на древен грък - някакси - са довеждали публиката до най-религиозната версия на Р3 - катарзиса. Как? Със сигурност не е защото са имали твърде примитивни зрители. Може би просто защото тогава още сме нямали кой-знае какви мисловни защити срещу Р3 и не му се е налагало а си дава много зор. Но сме еволюирали. Впрочем, той също...

И до къде изобщо стигнах?

айде на обобщениятаа-а-а-а...

1) Р1 и Р2 се случват. Винаги, когато разглеждаш НЕЩО артифишъл и повечето пъти, когато разглежадаш съсредоточено anything at all.
2) Понякога след тях се случва Р3, който е онова, което ти май наричаш досег с бог/вечност, а за мен е Изкуството.
3) Днес човек, докоснат от Р3, рядко може да го обясни с нещо повече от откъсленчени мънкания/възклицания, обяснения по линията на Р1-2 и безсилна жестикулация. Защото хората сме едни такива рационални твари, които още не сме се отказали от идеята, че ако разделим молекулите на една книга, все ще намерим вътре и йоните на изкуството.
4. Тези, които създават Р3, до сега не съм ги виждал да разделят Р1 от Р2. Или изобщо един Ер от друг. Защото човек не може да сготви Р3, може да го роди. Друг въпрос е, че раждането може да стане като в Пришълеца, т.е. мъничкото сладко р-че да ти извади душицата докато ти се опитваш да го извадиш НЕГО.
5. Болят ме очите (това може би без връзка с горните)

та така.

hazel said...

I close my eyes in holy dread:)

alvin said...

omg..