May 23, 2006

Another Seven

I just translated an excerpt from The Madman, by Khalil Gibran. (His name was misspelt when he moved from Lebanon to the USA, so might be found also as Kahlil).

Седемтe аз

В безмълвието на нощта лежах полубуден, а седемте ми аз-а седяха заедно и разговаряха шепнешком.

Първи аз: В този луд обитавам години наред и нямам какво да правя, освен да подновявам болката му денем и да съживявам скръбта му нощем. Повече не мога да понасям съдбата си, сега трябва да се разбунтувам.

Втори аз: Братко, твоята участ е по-добра от моята, защото на мене е отредено да бъда радостния аз на този луд. Аз се смея с неговия смях, пея в часа на щастие и с тройно крилати стъпки танцувам в светлите му мисли. Аз съм този, който трябва да се бунтува срещу досадното си съществуване.

Трети аз: Ами аз, влюбеният, пламтяща главня от необуздана страст и гротескни желания? Аз, чезнещият от любов, трябва да се разбунтувам срещу този луд.

Четвърти аз: Сред вас аз съм най-нещастният, защото ми е дадена само омразна ненавист и разрушително отвращение. Аз, буреносният, роден в черните пещери на Ада, трябва да се възпротивя срещу слугуването на този луд.

Пети аз: Не, мислещият и фантазиращ аз, този на глада и жаждата, обречен да скита без покой в търсене на неизвестното и още несътвореното; аз, а не вие, трябва да се бунтувам.

Шести аз: Аз, жалкият аз на труда, който с търпеливи ръце и копнеещи очи извайвам дните в образи и давам на безформените стихии нови и вечни форми, аз, самотникът, трябва да се разбунтувам срещу този луд.

Седми аз: Колко чудно, че вие се бунтувате срещу този човек, защото всеки от вас има предопределена съдба, която трябва да изпълни. О, да бях един от вас, да бях аз с предначертана участ! Но аз нямам такава, аз съм аз-ът на бездействието, който стои в кухото празно нийде и никога, докато вие сте заети да пресътворявате живота. Вие ли трябва да се бунтувате, о, братя, или аз?

Рече тъй седмият аз и останалите шестима го погледнаха с жал и повече не продумаха. Нощта стана още по-дълбока и те заспаха, един по един, увити в ново доволно покорство.

А седмият аз остана да се взира и да съзерцава нищото, което е зад всички неща.

Best viewed with Essence as background music. Ambient.

1 comment:

Anonymous said...

Джубран е вдъхновяващ. На него мога само да мълча.
Жалко, че някои от бг преводите не го обемат докрай.